Интересна идея предложи днес представителят на неправителствената организация "Институт за пътна безопасност" Богдан Милчев. В ефира на БНТ той заяви, че най-добрият вариант за поддържане на пътищата в страната, в съчетание с безопасността, е Агенция "Пътна инфраструктура" да излезе от структурите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и да се слее с действащата от две години Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП).
Така и двете звена ще бъдат под шапката и отчетността директно на Министерския съвет. Според Милчев така ще се приоритизират проблемите по пътищата, които са видими за всички.
"Харченето на парите ще стане по–прозрачно. И не на последно място експертите от държавната агенция ще могат заедно с АПИ да управляват по-добре оценката на риска. Тогава ще има наистина експертно управление и на проблемите, и на харченето на средствата - смятаме че това е пътят. Затова посочваме защо оценката на риска е толкова важна", обясни той.
Припомняме, че ДАБДП бе създадена като специално звено преди около две години. Нейната задача бе да "ръководи, координира и контролира изпълнението на държавната политика за повишаване безопасността на движението по пътищата", но към момента не е много ясно какво качествено успя тя да свърши. Единственото, което знаем е, че за първите 10 месеца от своето съществуване тя е изхарчила малко над 2 млн. лв. за дейността си, както стана ясно преди време от писмен отговор в парламента на вицепремиера Томислав Дончев.
Според Милчев именно тази агенция би трябвало да следи за потенциалните оценки на риска, но имайки предвид, че тя работи през министерски прамовощия, а не през пътно законодателство, й било трудно наистина да изпълнява това си задължение.
Иначе - Милчев днес представи доклад на неправителствената организация, която управлява, според който са идентифицирани 1500 черни точни по пътищата. Тоест места, които са опасни за шофьорите. Само за сравнение - статистиката на МВР отчита едва 90 такива точки.
"Най-опасните участъци са в Софийска област, защото минават почти всички магистрали и основни първокласни пътища, но има много отсечки, които не са ремонтирани, като например отсечката от София към Ботевград по Хемус, знаем отсечката по Искърското дефиле, която също е в не добро състояние", обясни Милчев.
По думите му проблеми има на магистрала "Люлин", на "Тракия" до Ихтиман", на Подбалканския път, "да не говорим за София-Самоков, който е изключително опасен".
"Трябва да направим оценка на риска на потенциално опасните места, както направиха в Гърция и затова ще получат пари от Европейската банка за развитие в размер на над 400 млн. евро, за да си оправят опасните места. Ние в България нямаме досега извършена оценка на риска. Агенцията за пътна безопасност трябва да даде отговор на този въпрос.
А тя работи вече две години, за да управлява риска, но още не го е направила. Трябва държавната администрация да се раздвижи, защото ние от института сме НПО и не можем да го направим. За да могат да се използват европейските инструменти", обясни Богдан Милчев.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни